haaropzolder.reismee.nl

Foté et foré

'Foté foté foté!' .....kinderen roepen het heel vaak wanneer ze ons zien lopen.Naar elkaar en naar ons. ....Blanke, blanke blanke.
Na korte tijd beantwoorden we dat met: Hey foré foré foré ...zwarte zwarte zwarte. Dan lachen ze hun tanden bloot en komen handjes geven.
Sommigen hebben nog nooit een blanke gezien en schrikken als je naar ze zwaait. Maar dat duurt niet lang, zo eng zijn we nu ook weer niet :)
Als de inwoners naar school zijn geweest spreken ze behalve Sousou ook Frans.
Alle jongens die ons begeleiden spreken Frans en kunnen schrijven.
Met bijna iedereen maak ik een praatje over hun plannen, wat ze studeren (bijna allemaal zeggen ze : marketing) en wat hun dromen zijn. Mijn Frans laadt lekker op zo.
Sommigen zien Keita als het grote voorbeeld: Hij is rijk (in hun ogen zijn we dat allemaal)
Dus willen ze zich verbeteren als muzikant of danser om zo eventueel met een gezelschap op tournee te kunnen naar Europa.
Anderen weten ook wel dat veel Afrikanen die al in Europa leven niet gelukkig zijn, maar vaak depressief. Ja wat wil je ook, het verschil is inmens groot.
En zo leer ik het groepje op de grond slapende zwarte jongemannen van de eerste nacht stuk voor stuk bij naam, leeftijden gedrag.
Zij zijn speciaal uit de stad Conakry geselecteerd om onze helpers, muzikanten en bouwvakkers tegelijk te mogen zijn, en nemen hun taak serieus.
Galant worden we in de piroques (soort kajaks met buitenb.motor) geholpen, tassen worden gedragen, en er wordt gelet op gespuis in onze buurt.
Wanneer we eten over hebben (ik ga bewust minder eten om meer over te houden, kan ook geen kwaad ;) vliegen ze er op af, en eten gehurkt met de handen de schalen leeg tot de laatste rijstkorrel....
net een groepje jonge honden om een etensbak. Ook dat beeld staat op mijn netvlies gebrand.
Wanneer tijdens de djembe-en dansworkshops de eerste drumbeatsover het eilandworden verspreid komen er steeds meer bewoners op af.
Vrouwen en meisjes dragen schalen met bananen, sinasappelenof andere koopwaar op hun hoofd. We maken er grif gebruik van.
Dat gaat als een lopend vuurtje (tam tam!) dus er komen er steeds meer.
Sommige meisjes doen stiekem op de achtergrond mee met de danslessen. Ik kan dat mooi bekijken, want het dansen in mul zand trekken mijn ledematen
niet.
En dan zie je echt wel bij wie dat dansen in het bloed zit!
Elke ochtend beginnen wij vrouwen de dag met zwemmen in het fijnste zwembad ooit gezien, tussen de rotsen is de zee rustig en de temperatuur van het water is heerlijk.
Het voelt hetzelfde als douchen. Verkwikkend.
Daarna doen we (nou ja, ik doe een poging) yoga op het strand. En daarna kloppen we bij elkaar de nieren wakker,wat voor Jetta aanleiding is tot de legendarische uitspraak: 'Als jij mijn chakra`s open gooit, klop ik je nieren wakker'
Zo hebben we nog wel meer hilarische opmerkingen die van tijd tot tijd langs komen.
Gelukkig valt er veel te lachen in deze groep lieve, creatieve, relaxtemensen.

Reacties

Reacties

Conny

Waarom een deel van deze tekst donker gekleurd is snap ik niet. Krijg het niet veranderd.

Conny

Oh natuurlijk...fote et fore! :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!