haaropzolder.reismee.nl

O(h)Port(o)ugal

Nooit gedacht dat 2 weken vertoeven in en rond de stad Porto niet zou gaan vervelen.

Nou, dat deed het dus niet. Geen meter gezeild, geen minuut verveeld.

Samen met mijn lief (hij zeilde, ik vloog) doorgebracht op onze zeilboot de Firecrest in de marina haven van Leixoes (niet uit te spreken!) ongeveer 4 km vanaf Porto in de wijk Leca da Palmeira en ten noorden van de monding van de rio Douro, een pracht van een rivier, begint in de Atlantische oceaan, en eindigt ergens in Spanje.

Het gevecht tegen het water speelt de inwoners van Porto en omgeving regelmatig parten, maar voor ons ligt hij er kalm en uitnodigend bij.

Voor mijn vertrek naar Portugal is het weer in Nederland niet normaal lekker, en weeronline voorspelde niet veel goeds voor P in de tijd dat ik daar zou zijn...potverdrie, toch weer wat warme kleren inpakken.

Maar dat viel even mee zeg! Met regelmaat komen er wolkenvelden over of langs, en wij zitten maar in de zon. Gewoon genieten van heerlijk luieren, samen zijn, wat wandelen, lezen, eten en drinken (uiteraard port, vinho verde etc) Niets moet, alles mag, dat soort vakantie.

Tja, en dan na een paar dagen met de bus naar Porto. De stad waarop we allebei verliefd zijn geworden. Gebouwd tegen de helling van de Rio Douro -veel klimmen dus- ligt een relaxte stad met oude straatjes, prachtige gebouwen, leuke winkeltjes, terrasjes etc.

Een prachtig bruggenstelsel verbindt de oevers met elkaar. Aan de overkant liggen de Portkelders van Ferreira, Calem, Sandeman (van die cape ja) Offley, etc. De kelders kun je bezoeken, maar is zo`n commercieel trucje dat we het voor gezien houden. Proeven en kopen de port wel ergens anders. (is wel verdraaid lekker trouwens)

Eten aan de Douro is een belevenis, zelden zo`n mooie eetlokatie ervaren.Opvallend is het achterwege blijven van privéboten op de rivier. We vragen ons af hoe dat komt. Zelf hebben we nog even het snode plan om erheen te varen maar zien er vanaf omdat je nergens aan mag leggen.

We bezoeken de stad meerdere malen en hebben daar zeker 3 kwartier rijden met de bus voor over.

Zelfs de Yellow (toeristen) bus slaan we niet over. En dat bevalt nog ook. (vooroordeel aan diggelen)Hoog bovenin de bus maken we 2 ritten in 2 dagen, en ja, dit kunnen we echt niet belopen allemaal.

Portugal mag dan economisch gezien op zijn gat liggen, vroeger was alles beter....het koloniale tijdperk heeft ze geen windeieren gelegd. (de voormalige kolonies achterlatend met lege doppen, maar goed, ze wisten toen kennelijk niet beter....) Wat achterbleef zijn juweeltjes van bouwwerken, waarvan het station er één is.

Behalve de cultuur hebben we het languit liggen in de zon ook niet geschuwd, sterker , er enorm van genoten.

Samen op vrijdag de 13e terug gevlogen , de boot in een goede haven achter gelaten.

Over bijna 4 weken gaan we weer op weg naar Schiphol. Niet om te vertrekken, maar om op te halen! Emiel en Claire komen over uit Australië en Claire gaat Holland leren kennen.

Haring met uitjes, tulpen, klompen, Zaanse Schans, Amsterdamse grachten, IJsselmeer, Hoorn, Volendam, alles zal langskomen.

En dan gaan we weer naar Schiphol, wegbrengen.. en lief er achteraan , weer naar de boot om af te zakken naar de Algarve. Ik wacht, werk en vlieg weer uit zodra de kans zich voordoet. :-))

Ondertussen duimen voor een supermooie zomer in eigen land!

Adieus Portugal! Holland, here we are.

Ook deze reis was het navertellen waard!

Renate

Connt, wat heerlijk om te lezen hoe jullie genoten hebben....
x Renate